Słychać nieraz głosy na temat dramatycznie spadającego czytelnictwa gazet w Polsce. Szychta sprawdza jak zmieniała się sprzedaż ogólnopolskich gazet codziennych na przestrzeni ostatnich 20 lat. Czy możemy mówić o kryzysie? Jeśli tak to które gazety dotyka on najmocniej?

Na początku lat 90-tych najczęściej kupowaną gazetą była Gazeta Wyborcza. Jej nakład był mniej więcej stały aż do roku 2007. W międzyczasie na rynek wszedł Fakt, który od czasu kiedy zaczął być wydawany w 2003 roku jest najchętniej czytaną gazetą. Na wykresie poniżej uwzględniłem jedynie ogólnopolskie gazety, które są nadal wydawane.

Widać, że kryzys na rynku zaczął się koło roku 2007. Liczba kupionych gazet nadal szybko spada, a wszystko wskazuje na to, że rok 2016 będzie jeszcze gorszy niż 2015. Najmocniej straciła Rzeczpospolita, trzykrotny spadek sprzedaży w 8 lat. Niewiele lepiej poradziła sobie Wyborcza - spadek 2.5-krotny. Ogółem prasa nietabloidowa ma obecnie sprzedaż rzędu 300 tysięcy. Wychodzi jedna gazeta na 120 Polaków. Jak jest tego przyczyna? Na pewno wpływ ma coraz szerszy dostęp do informacji w internecie. W byciu źródłem newsów, gazety codzienne przegrywają starcie z portalami internetowymi. Przewaga gazet to oferta pogłębionych analiz i specjalistycznej wiedzy, ale jak widać popyt na to nie jest zbyt duży.

Kryzys dotyka nie tylko gazet ogólnopolskich. Sprzedaż dzienników (ogólnopolskich i lokalnych) spadła z 2.9 miliona w roku 2004 do 1.4 miliona w roku 2014. To spadek ponad 50% w zaledwie 10 lat. Mniejsze spadki notują tygodniki, co zdaje się potwierdzać hipotezę, że czytelnicy są bardziej skłonni zapłacić za przetworzoną informację niż za newsa.

Dane pochodzą ze strony Związku Kontroli Dystrybucji Prasy i serwisu Wirtualne Media.